Naar aanleiding van een persbezoek in december 2019 schoten we de volgende beelden op de sites van Spa Monopole en Chaudfontaine.
Wist u dat het flesje dat uw water beschermt steeds vaker uit 100% gerecycleerd plastic bestaat? Of dat mineraalwater vaak afkomstig is uit gebieden waar er geen zout gestrooid mag worden op de wegen tijdens de winter?
De leden van VIWF leveren dagelijks belangrijke inspanningen op het vlak van duurzaamheid. De bronnen worden beschermd en er wordt geïnvesteerd in de duurzaamheid van de verpakkingen.
De bescherming van de waterbronnen
In België zijn er 22 erkende bronnen van natuurlijk mineraalwater en 13 bronnen van bronwater. De oppervlakte van de beschermingszones rond deze bronnen bedraagt meer dan 240 vierkante kilometer. Dat is gelijk aan meer dan 37.000 voetbalvelden.
Waarom zijn die beschermingszones nodig, denkt u misschien. Hun belang valt niet te onderschatten. Dankzij die maatregelen wordt de zuiverheid van het water verzekerd. Als we willen dat de bronnen ons nog vele jaren van een kwaliteitsproduct voorzien, is het dus noodzakelijk om ze te beschermen.
Het risico op vervuiling is dankzij de beschermingszones miniem. Elke menselijke activiteit die vervuilend of schadelijk is voor de natuur is gereglementeerd of verboden in die zones. Er mag bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt worden van pesticiden of meststoffen en men gebruikt milieuvriendelijke oliën voor de landbouwmachines. Al deze maatregelen komen ook de biodiversiteit rond de bronnen ten goede.
Een voorbeeld van zo’n beschermingszone, is het brongebied van Spa Monopole. Alle landbouwactiviteiten en industriële activiteiten zijn in dat gebied verboden en men gebruikt zand om de wegen minder glad te maken in de winter, in plaats van strooizout. Spa Monopole werkt hiervoor samen met lokale partners uit de privé-sector en met de lokale overheid.
Een van die partners is Bee-o-diversity, een project dat biodiversiteit meet aan de hand van bijenkolonies. Hun aanwezigheid is een maatstaf om de kwaliteit van het milieu en de biodiversiteit rond de bron te meten. De bijenpopulatie is er over de jaren toegenomen van 160.000 naar 400.000, wat als bewijs van de positieve impact van de maatregelen wel kan tellen.
Duurzame verpakkingen
De sector onderneemt niet enkel actie om de waterbronnen te beschermen. Ze neemt ook maatregelen om de dranken op een duurzame manier te verpakken. Samen met Fevia, de Federatie van de Belgische Voedingsindustrie, Comeos, Detic, Buurtsuper en Unizo werden in 2018 engagementen uitgewerkt met een reeks concrete doelstellingen op het vlak van duurzame verpakkingen. Zo wil de sector tegen 2022 25% gerecycleerd materiaal gebruiken in alle drankenverpakkingen. Ze wil ook dat tegen 2025 100% van de verpakkingen op de markt herbruikbaar, recycleerbaar, composteerbaar of biodegradeerbaar zijn. Voor de drankverpakkingen in glas, blik of PET is dat nu reeds het geval.
In de bottelarij van Chaudfontaine werden een aantal voorbeelden getoond van de inspanningen die door de bedrijven uit de sector worden genomen om de gestelde doelstellingen te halen. Het merk heeft hierin een leidersrol opgenomen en zet zijn schouders onder de kringloopeconomie. Het heeft de doelstellingen voor 2022 bijvoorbeeld al gehaald: alle plastic flessen bestaan sinds 2019 uit 100% gerecycleerd plastic. Hetzelfde geldt voor de verpakkingsfolies. Bovendien werkt Chaudfontaine, zoals vele andere watermerken, ook met herbruikbare glazen flessen: de glazen flessen van Chaudfontaine worden gemiddeld zo’n 50 keer hergebruikt. Het bedrijf heeft 3 productielijnen om dit allemaal te realiseren: 2 pet-lijnen en 1 glas-lijn.
Alle leden van VIWF zetten zwaar in op duurzaamheid
Het verhaal van Chaudfontaine en Spa Monopole biedt een mooie illustratie van baanbrekend werk op het vlak van respectievelijk verpakkingen en bronbescherming. Wat de twee merken ondernemen is representatief voor de inzet van de gehele sector.
Het watermerk Valvert (Nestlé) bijvoorbeeld sloot in 2018 een overeenkomst met lokale boeren en de lokale overheid in Etalle om aan duurzame landbouw te doen: de boeren krijgen advies van ervaren bio-ingenieurs en mogen geen pesticiden en andere chemicaliën gebruiken. Valvert werkt ook met volledig gerecycleerde plastic flesjes.
Evian (Danone) wil in 2020 een volledig koolstofneutraal merk worden. Het streeft ook de doelen van Fevia na, en wil tegen 2025 volledig circulair werken.
Ontdek meer over de investeringen van de sector in duurzaamheid op www.fieb-viwf.be en op www.verpakkingen2025.be