Verpakkingen hebben veel voordelen maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Het verpakkend bedrijfsleven is zich daarvan bewust. Een wereld zonder verpakkingen is een utopie, maar de sector blijft zich volop engageren om bewuster om te gaan met verpakkingen door minder verpakkingen op de markt te brengen en ervoor te zorgen dat de verpakkingen maximaal worden opgehaald en gerecycleerd.
Versterken van lopende initiatieven
De industrie heef nu al een aantal initiatieven genomen, deze worden versterkt en verder uitgebouwd:
- Verdere verdieping en professionalisering van de Mooimakers en BeWapp met als doel te komen tot een vermindering van de hoeveelheid zwerfvuil met 20% tegen 2022
- In de nieuwe erkenningsaanvraag van Fost Plus is de uitbreiding van de blauwe zak naar alle huishoudelijke kunststofverpakkingen volledig uitgewerkt
- Stimuleren van innovatie in het domein van de voedingsverpakkingen, i.s.m. Flanders’ FOOD en Wagralim
Nieuwe engagementen
- Inzameling en recyclage van 90% van alle drankverpakkingen tegen 2022
- Gebruik van 25% gerecycleerd PET in drankverpakkingen tegen 2022 en ambitie om te komen tot 50% tegen 2025
- Afschaffen van eenmalige plastic kassazakken tegen eind 2019 en van eenmalige plastic tasjes voor groenten en fruit tegen 2022
- Uitbreiden van de zgn. ‘out of home’ inzameling van verpakkingen (bedrijven, scholen, sportcentra, op straat…) met 50% tegen 2022 en nog eens met 50% tegen 2025 65% van alle plastic huishoudverpakkingen wordt gerecycleerd tegen 2023
Wat we nu al doen
- 100% van de drankverpakkingen is nu al volledig recycleerbaar
- Er wordt nu al gerecycleerd PET gebruikt bij de productie van nieuwe PET-flessen maar dit aandeel zal worden opgevoerd rekening houdend met de beschikbaarheid van materiaal dat voldoet aan de kwaliteitseisen
- De producenten van drankverpakkingen betalen nu al 340 miljoen euro per jaar aan federale verpakkingsheffing
- Volgens de officiële cijfers van Fost Plus worden nu reeds meer dan 80% van de PET drankverpakkingen selectief ingezameld én gerecycleerd.
Concrete initiatieven van de bedrijven en de sectoren
In mei 2018 gingen de betrokken sectoren binnen Fevia samen met de andere partners (o.a. Comeos, Detic en Unizo) een engagement aan om te evolueren naar een meer duurzaam verpakkingsbeheer. Tegelijk namen ook 9 voedingsbedrijven een engagement aan. En 6 van deze 9 bedrijven komen uit onze sector. Eens te meer zijn we dus voorlopers.
Op de website www.verpakkingen2025.be is alle informatie bijeengebracht over de gerealiseerde vooruitgang en over de concrete acties van de sectoren en voedingsbedrijven.