In september 2020 bevroeg VIWF 1000 landgenoten over hun eet- en drinkgewoonten. Uit de bevraging leerde VIWF dat 39,3% van de Belgen er omwille van de coronacrisis voor gekozen heeft om extra te letten op gezonde voeding. Een kleinere groep, maar nog steeds een aanzienlijk deel van de bevolking (29,1%), consumeert nu minder suiker dan voorheen.
De meerderheid (59,5%) van wie minder suiker consumeert doet dit in de eerste plaats door minder of geen gesuikerde frisdranken te drinken. Die gesuikerde frisdranken worden dan vervangen door vooral water en gearomatiseerd water (67,8%), frisdranken zonder suiker (32,1%) en koffie en thee (24,5%). Slechts 9,9% van de respondenten die aangeven dat ze minder gesuikerde frisdranken drinken, is ook echt helemaal gestopt met de consumptie ervan.
“We stellen vast dat bijna 40% van de Belgen aangeeft zijn voedingsgewoontes aan te passen als gevolg van de coronacrisis. Het brede gamma aan producten die onze bedrijven aanbieden kan hen hierbij zeker helpen. De leden van VIWF hebben de voorbije jaren sterk ingezet om meer producten op de markt te brengen die minder of zelfs helemaal geen suiker bevatten, en dat blijft ook een van de prioriteiten voor de komende jaren”, zegt Bart Peeters, voorzitter van VIWF.
Alternatieven in overschot
De afgelopen 10 jaar zijn de natuurlijke mineraalwaters, gearomatiseerde waters, suikervrije en suikerarme frisdranken aan een gestage opmars bezig. Sinds 2015 is de consumptie van natuurlijk mineraalwater en bronwater groter dan die van frisdranken.
Reeds 40% van alle bruisende frisdranken (type limonades en cola’s) is light/zero. Hiermee komt België op de 5de plaats in Europa en moeten we enkel Finland, Noorwegen, Ierland en het Verenigd Koninkrijk laten voorgaan.
“De stijgende populariteit van de waters en de suikervrije frisdranken is niet nieuw. Als sector juichen we toe dat mensen bewuste keuzes maken op het vlak van hun gezondheid. Onze leden-fabrikanten hebben een kwaliteitsvol aanbod van producten dat iedereen in de mogelijkheid stelt de keuzes te maken die ze wenselijk of noodzakelijk achten. Deze inspanningen passen in het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding waartoe onze leden zich hebben verbonden. Tussen 2012 en 2017 verminderden we het suikergehalte met 7% door producten met lage calorieën aan te bieden. Tegen eind dit jaar willen we het suikergehalte nog verder verminderen (-5%) en we zijn op de goede weg om deze ambitieuze doelstelling te bereiken.”, zo Peeters.