Dagelijks suikerarm
De bevraging bij 1.000 Belgen in opdracht van de VIWF laat er weinig twijfel over bestaan: de omslag naar suikervrij en suikerarm is definitief ingezet. Voor dagelijkse consumptie komen de suikerhoudende ‘regulars’ pas op de 5e plaats, die nog 14,5% van de Belgen kunnen bekoren. Met enige nuance, want het gaat om dagelijks. Om eens te genieten of ontspannen grijpen we nog graag naar een original, en dat vat de algemene trend dan ook goed samen.
De vraag naar caloriearme en -vrije frisdranken kreeg tijdens corona nog een extra boost, met 18,4% die aangeeft minder suikerhoudend te drinken dan voor de pandemie. Op het etiket checkt 42% dan ook ‘altijd of meestal’ de calorieën, en 44% het suikergehalte. Wat we dagelijks het meest drinken is flessenwater (50%) of kraantjeswater (52%). Daarna komen de suikervrije (21,5%) en suikerarme (18%) frisdranken, gevolgd door de regulars met 14,5% en fruitsappen (12,3%). Flessenwater met een smaakje zet langzaam maar zeker de opmars voort (5,7%).
Mooi aanbod
En de consument is tevreden over het aanbod gezonde dranken dat hij kan vinden. Slechts 1 op de 10 vindt dat hier nog iets aan kan verbeteren.
We zitten als sector dus vast en zeker op de juiste weg. Het afgelopen decennium waren 6 op de 10 nieuwe drankjes op de markt suikerarm of -vrij en tegen 2025 willen we in heel Europa nog eens 7% minder suiker gebruiken, wat de totale vermindering op méér dan 40% brengt in de afgelopen twee decennia.
Gezond genieten
De belangrijkste redenen om een frisdrank open te trekken zijn niet zo verbazend: hydrateren, ontspannen en simpelweg genieten. Opvallend is dat bij flessenwater met een smaakje ‘hydrateren’ (57%) en ‘genieten’ (50%) bijna gelijklopen, wat toch wel het potentieel van het relatief nieuwe drankje aantoont. Dit terwijl we met suikerhoudende dranken vooral willen genieten (57%) en ontspannen (20%). De suikervrije en -arme varianten gebruiken we zeker en vast ook om te genieten (46%), maar ook om te hydrateren (30%).
Liever duurzamer
We kijken wel ook steeds meer naar duurzaamheid. Voor 56% van de Belgen speelt dat wel degelijk mee in de keuze van drankje. Zo kijkt 21,6% naar (fris)dranken met recycleerbare verpakkingen, kiest 13,5% voor blikjes (want beter te recycleren dan plastic), 13,5% voor enkel verpakking uit gerecycleerde plastic en 12,1% voor glazen flessen om plastic te sparen. 7,7% neemt enkel hervulbare verpakkingen in de winkelkar.
Ook op vlak van duurzaamheid zetten we als drankenproducenten mooie stappen. Met steeds meer gerecycleerd pet (rpet) in onze flessen, innovatie in andere, duurzamere verpakkingsmaterialen en stevige investeringen in sensibilisering rondom inzameling, evolueren we richting een circulaire verpakkingseconomie. Dat de consument dit duidelijk weet te appreciëren is een extra stimulans om te blijven investeren en inspelen op veranderende behoeften en wensen.