Het feit dat de Belgen in de afgelopen weken hun geliefde voedingsproducten nog steeds in de winkel konden aantreffen, is mede de verdienste van de duizenden werknemers die in de voedingsbedrijven aan de slag bleven.
De voedingsbedrijven zagen werknemers uitvallen, wat dan weer de druk opvoerde op wie bleef werken. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie waar VIWF nauw mee samenwerkt, lanceert nu een campagne om deze medewerkers een hart onder de riem te steken.
Fevia roept de Belgen op om met de hashtag #FoodHeroes op sociale media alle werknemers van de voedingsbedrijven te bedanken die aan de slag gebleven zijn om de Belgen van hun favoriete eten én drank te blijven voorzien.De Corona crisis is een bijzondere beproeving geworden voor de Belgische agro-voedingsketen en de sector is tevreden dat ze de vele uitdagingen die met de crisis kwamen kijken tot dusver succesvol het hoofd heeft kunnen bieden.
Op de campagne website vind je tips om onmiddellijk je #FoodHeroes in de bloemen te zetten (alle Instagram posts met de hashtag #FoodHeroes worden er geaggregeerd) en ook een heuse ode aan de Belgische FoodHeroes.
Fevia heeft tenslotte niet enkel een boodschap voor de consumenten, maar ook voor de federale overheid. Uit een recente enquête bij de leden van de sectororganisatie blijkt dat 60% van de voedingsbedrijven een stijging ziet van het absenteïsme. Bij 39% van de voedingsbedrijven heeft dat intussen ook een impact op de productie. De sectorfederatie vraagt de federale overheid dan ook om de voedingsbedrijven en hun werknemers die aan het werk blijven extra te ondersteunen.