Een onderzoek bij 1.000 Belgen in opdracht van de VIWF bracht enkele interessante bevindingen aan het licht. In deze blog zoomen we even in op het fenomeen ‘smaak’, want dat staat voor 46% nog altijd op de eerste plaats als doorslaggevende factor voor een aankoop, gevolgd door prijs (26%), caloriegehalte (13%) en beschikbaarheid (6,2%).
Wat de smaak zelf betreft, ligt de colasmaak met 18% nog steeds als onbetwiste leider voorop, maar het peloton nadert en is volop in beweging. Daarin vinden we citroen met 15% op een solide tweede plaats, maar sinaasappel moet 10% steeds meer het wiel lossen, dat de hete adem in de nek voelt van limoen (8,1%), munt (6,1%) en framboos (6%). Dreigen gelost te worden: tropische fruitmix (5,7%), kers (3,8%), ananas (2,4%) en bosbes (2%).
Corona-effect?
Het lijkt er dus sterk op dat de consument een definitieve omslag heeft gemaakt van zoet naar fris en zuur. Dat wordt ook bevestigd door de cijfers: 41% gelooft dat we nog minder zoet zullen drinken binnen 5 jaar. Of Corona daar voor iets tussen zit? Kan best zijn, want waar we in de eerste lockdown nog een suikerpiek zagen omdat Belgen zich even lieten gaan in zoetigheden, keerde de trend daarna helemaal om.
Het Euromonitorrapport over de verkoop van frisdranken in 2021 bevestigt alvast dat producenten in alle frisdrankcategorieën tijdens de pandemie natuurlijke, biologische en functionele ingrediënten gingen ontwikkelen, om tegemoet te komen aan de explosief gestegen vraag naar dranken die het immuunsysteem zouden boosten.
Dat heeft geresulteerd in een uitgebreider assortiment gearomatiseerd en functioneel flessenwater met exotische smaken van ‘superfruits’ en zelfs groenten. De belangstelling voor frissere en exotischere smaken is dus zowel bij consument als producent gewekt.
Suikerreductie door sector zelf
Sinds vele jaren doet de frisdrankensector zelf forse investeringen in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe suikervrije en suikerarme varianten en duurzame en kleinere verpakkingen. Allemaal bewuste en vrijwillige initiatieven om de Europese consumenten te helpen goed geïnformeerde keuzes te maken.
Zo haalden we tussen 2000 en 2012 een vermindering van 15% van de gemiddelde toegevoegde suikers, en van 20% sinds 2012. Tegen 2025 willen we in heel Europa nog eens 7% minder suiker gebruiken, wat de totale vermindering op méér dan 40% brengt in de afgelopen twee decennia. En hoewel voedingswaarde-informatie op de voorkant van de verpakking in de EU niet verplicht is, doen we dat als sector sinds 2008 vrijwillig.