In deel 1 en deel 2 van dit Dossier Duurzame Drankverpakkingen hebben we besproken hoe we zoveel mogelijk van onze flesjes willen hergebruiken om nieuwe flesjes van te maken en hoe we overbodig plasticgebruik willen vermijden, maar wat is nu echt dé duurzame drankverpakking van de toekomst? Is dit nog een fles of niet? En zo ja, uit welk materiaal dan? Ook hier denken onze producenten al druk over na en zijn ze al bezig met allerlei innovaties.
Zullen er nog flessen zijn?
Hoewel we als sector veel doen om plastic te verminderen en kijken naar dispensers of bulkverpakkingen, blijven flessen voorlopig toch een onderdeel uitmaken van het portfolio van de producenten. “Flessen blijven voor ons een interessante manier om onze dranken tot bij de consument te brengen”, aldus Rozanne Drost, duurzaamheidsmanager van PepsiCo. “Het is hygiënisch, praktisch en we kunnen ze aantrekkelijk vormgeven. Dus wij blijven we er wel op inzetten. En ook in (gerecycleerd of hernieuwbaar) plastic blijven we geloven als interessant materiaal voor onze flessen. Het is licht, flexibel en kan volledig gerecycleerd worden en in de nabije toekomst zullen we van elke fles een nieuwe fles kunnen maken zodat we het gebruik van fossiele brandstoffen kunnen beperken. Daarnaast hebben we ook een samenwerking met Pulpex en zijn we tot ’s werelds eerste recycleerbare fles uit 100% papier gekomen.”
Ook bij Coca-Cola blijft de fles een onderdeel van de toekomst-strategie. Naast gerecycleerd plastic, kijken zij ook naar andere innovatieve materialen. “We zijn er bijvoorbeeld als eerste ter wereld in geslaagd om een voor drank geschikte fles te creëren die voor 25% bestaat uit plastic dat uit de oceaan gehaald werd én een ‘plant-based’ fles uit 30% plantaardige materialen”, legt Eva Lefèvre, director Public Affairs, Communication & Sustainability van Coca-Cola, uit. “Verder zijn we op dit moment in Hongarije volop aan het testen met een 100% bio-based papieren fles.”
Ook Spadel overweegt tegen 2025 plantaardige of alternatieve materialen toe te voegen aan zijn flessen, naast de evolutie naar meer rpet. Het kijkt hiervoor voortdurend naar beschikbare materialen en nieuwe partnerships.
Poeders en siropen
Maar naast de fles wordt ook gekeken naar andere innovatieve mogelijkheden. Zoals in deel 2 van deze reeks al aan bod kwam, kijken de frisdrankproducenten naar zogenaamde ‘dispensed solutions’, waarbij dranken kant-en-klaar geserveerd worden via machines. Deze zullen steeds innovatiever ingezet worden, zowel thuis als onderweg, om meer gepersonaliseerde keuzes mogelijk te maken qua smaken en samenstellingen. Ook wordt gekeken naar innovaties op het vlak van herbruikbare bekers die samen met de dispensers gebruikt kunnen worden. Zowel qua materialen waaruit zij gemaakt worden, als qua functionaliteiten zoals bijvoorbeeld het bewaren van koolzuurhoudende dranken.
Verder wordt in de sector ook gekeken naar opties om zelf (fris)dranken samen te stellen via poeders, siropen, cups, … waarbij de bekende, favoriete smaken uiteraard wel gewaarborgd kunnen blijven zoals we ze nu ook kennen. Bij PepsiCo zijn ze hier al mee aan de slag sinds de overname van SodaStream enkele jaren geleden. Sinds 2020 zijn ook de Pepsi en 7UP smaken beschikbaar om thuis zelf je frisdrank te kunnen samenstellen. Hier wordt op dit moment volop mee geëxperimenteerd in de R&D-labo’s.
Voor mineraalwaterproducenten zijn er op dit moment minder mogelijkheden om te experimenteren met dit soort oplossingen, omdat ze moeten bottelen aan de bron. Maar toch kijken ook zij naar de mogelijkheden van andere soorten verpakkingen en opportuniteiten. Spadel heeft bijvoorbeeld een intern labo (The Waterhouse Lab) gelanceerd om ideeën te versnellen om water op een andere manier bij de consument te brengen, inclusief alternatieven voor plastic.
DUS: hoe ziet de duurzame fles van de toekomst eruit?
- Flessen blijven een belangrijk onderdeel als drankverpakking
- (gerecycleerd) Plastic blijft ook een interessant flessenmateriaal omdat het licht, flexibel en herbruikbaar is
- Maar ook uit papier, plantaardig materiaal of zelfs plastic afval uit de oceaan kunnen flessen gemaakt worden
- Dispensed solutions en (bulk)verpakkingen zullen evolueren, net als de hervulbare drinkbekers
- Zelf (fris)drank maken is een optie