Eind juni vond een live panelgesprek plaats tussen vertegenwoordigers van de sector en belanghebbenden uit de bedrijfs-, academische en politieke wereld waarvan sommige ter plekke deelnamen aan het gesprek en anderen het virtueel van op afstand volgden.
Het gesprek werd in goede banen geleid door Suyin Aerts. Suyin bevond zich in het gezelschap van Veerle Herremans (Why5Research), Patrick Jobé (Spadel), Nathalie De Greve (Comeos), Achmed Boumrah (Chaudfontaine) en Diane Faynsztein (Valvert).
Zuiver water van Belgische bodem
Het panelgesprek bestond uit twee luiken. In het eerste deel gingen de panelleden in gesprek over de inspanningen die de sector van de mineraalwaters levert op het vlak van de bescherming van de bronnen (in zogenaamde beschermingszones) om een kwaliteitsvol, zuiver, lokaal product aan de Belgische consumenten af te kunnen leveren.
Tijdens dit gesprek kwamen ook de uitdagingen aan bod die de bedrijven anno 2021 nog ondervinden om de unieke kwaliteit van hun producten overtuigend te communiceren aan consumenten in een context waarin het voor veel burgers niet evident is te begrijpen waarom en hoe mineraalwater essentieel verschilt van leidingwater.
Dit deel van het panelgesprek werd begeleid door hydrogeoloog Alain Dassargues (Universiteit van Luik) die kort uitlegde hoe het unieke parcours van mineraal- en bronwater van de watervoerende laag tot de captatie bijzondere waarborgen biedt voor de zuiverheid (en dus kwaliteit) van het water.
Steeds duurzamere verpakkingen
In het tweede luik van het panelgesprek kwam een tweede belangrijke component van het product mineraalwater aan bod en dat is de verpakking. Soms lijkt het wel of de consumenten gespleten zijn in hun beoordeling van mineraalwater waarbij de zuiverheid van het product wel hoog ingeschat wordt, maar het door diezelfde consument betreurd wordt dat het product uiteindelijk verpakt op de markt komt…
Over die verpakkingen en de innovaties die gebeuren op het vlak van verpakkingen valt heel wat te zeggen. De sector heeft in de voorbije jaren flink geïnvesteerd in duurzame verpakkingen: er zijn steeds meer verpakkingen die gerecycleerde materialen bevatten en de hoeveelheid gerecycleerde materialen in die verpakkingen wordt steeds groter.
Marleen Calcoen (Belgian Packaging Institute) zette in een inleidend stuk uiteen wat de verschillende functies van de verpakkingen in de drankensector zijn. Net zoals met andere voedingsproducten is de veiligheid van het product voor de consument van het grootste belang, wat trouwens een van de redenen is (zoals in het panelgesprek bleek) dat wanneer consumenten gevraagd worden naar welke verpakking hun voorkeur gaat zij karton als eerste keuze vermelden maar als puntje bij paaltje komt op het moment van aankoop alsnog in de winkel voor de veiligheidswaarborgen van plastic flessen kiezen.
Wie meer in detail wilt horen welke uitdagingen en kansen de bedrijven zien om zo duurzaam als mogelijk te produceren (en hierover te communiceren), hoe de distributiesector samen met de producenten op de verlangens en noden van consumenten een antwoord zoekt en waarom water in de ogen van veel consumenten een heel andere waarde vervult dan bijvoorbeeld bier en wijn (en wat dit dan betekent voor producenten en distributie), moet vooral naar de integrale opname kijken waarin ook nog unieke interviews op straat met consumenten verwerkt werden.
Verder lezen
Meer informatie over de bescherming van de bronnen vind je in dit artikel dat ook een opname van een persbezoek aan Chaudfontaine en Spa bevat.
De inspanningen van de producenten op het vlak van duurzame verpakkingen komen uitgebreid aan bod in dit artikel .