Verschillende leden van VIWF hebben in de afgelopen weken Belgische burgers die zonder drinkbaar leidingwater kwamen te zitten steun geboden.
- Cristaline van Sources Alma, Delhaize, Nestlé, Danone en Unilever België voerden twee vrachtwagens met mineraalwater (goed voor 146 000 liter!) aan in de provincie Namen. Unilever organiseerde trouwens ook een voedselbedeling met zes vrachtwagens die voeding en verzorgingsproducten aanleverden voor slachtoffers van de waterramp in Luxemburg, Luik en Namen.
- Coca Cola Europacific Partners, producent van Chaudfontaine, schoot de lokale gemeenschap van Chaudfontaine te hulp met de verdeling van meer dan 40 000 drankjes. Er werd ook kledij naar de drie opvangcentra in de regio gestuurd.
- Spadel, producent van Spa Monopole, verdeelde duizenden drankjes aan de lokale bevolking.
De Belgische fabrikanten van natuurlijk mineraalwater en frisdranken maken integraal deel uit van het sociale en economische weefsel van dit land, als belangrijke werkgevers en als producten van dranken die reeds vele generaties op de liefde en de trouw van de Belgen kunnen rekenen. Net zoals de sector met veel enthousiasme de zorgverleners hielp toen de COVID-19 pandemie uitbrak, werden ook naar aanleiding van deze ramp de handen uit de mouwen gestoken door de bedrijven en hun betrokken werknemers.
Meer dan een maand na de ramp is de nood nog steeds groot voor vele duizenden gezinnen in het land. Op de website van het Rode Kruis-Vlaanderen is informatie beschikbaar over hoe de hulporganisatie de getroffen bevolking ondersteunt en hoe de lezers van dit artikel het Rode Kruis met dit belangrijke werk kunnen helpen.