In een eerder bericht over de hulp die door VIWF-leden aan hun lokale gemeenschap aangeboden werd, berichtten we reeds over de gezamenlijke inspanningen van Sources Alma, Delhaize, Nestlé, Danone en Unilever België. We vervolledigen het plaatje nu met een overzicht van inspanningen die door Coca Cola Europacific Partners, producent van Chaudfontaine, en Spadel, producent van Spa Monopole, geleverd werden.
Spadel deelde zo’n 200 000 tot 300 000 liter water gratis uit aan burgers die niet op leidingwater konden rekenen. Daarnaast bood het ook ondersteuning aan personeelsleden wiens gezinnen getroffen waren door de ramp. De volledige baten van 2 weekend productie shifts die door vrijwilligers gedraaid werden, werd door het management verdubbeld, wat een bijdrage voor de getroffen personeelsleden van zo’n 50 000 euro opleverde. Er werd ook een pool ingericht waarbij werknemers aan collega’s meubels of andere spullen konden schenken.
Coca Cola Europacific Partners, producent van Chaudfontaine, hielp de lokale gemeenschap met een gift van 750 000 euro voor de renovatie en volledig nieuwe uitrusting van twee scholen in de gemeente. Er was zelfs nog een budget voorzien om de kinderen op schoolreis te sturen opdat ze even aan de rampspoed konden ontsnappen. Chaudfontaine heeft een programma waarbij personeelsleden elk jaar twee dagen in de lokale gemeenschap vrijwilligerswerk kunnen verrichten en waarbij ze vergoed worden door hun werkgever – in nauw overleg met de gemeente werd door werknemers van het bedrijf in totaal zo’n 250 dagen vrijwilligerswerk besteed aan het opruimen en herstellen van Chaudfontaine.
Bijzondere omstandigheden vergen bijzondere maatregelen. Toen het land getroffen werd door een ongeziene watersnood, sloegen de de VIWF-leden én hun werknemers de handen in mekaar om met alle middelen die hen ter beschikking stonden hun collega’s en buren te helpen.