Binnenkort wordt er weer volop feestelijk geklonken op het nieuwe jaar. Maar onze glaasjes bubbels zijn steeds vaker bewust ‘NAB’s’ – of ‘Non Alcoholic Beverages’. Vooral bij 18-34-jarigen. Bijna een vijfde van de -34-jarigen kiest zo goed als altijd voor niet-alcoholische alternatieven. En nog eens eenzelfde percentage wil hier de komende maanden meer voor kiezen*. Ook als we kijken naar internationale tendenzen in bijvoorbeeld de VS, UK en Brazilië, is de opkomst van NAB’s heel duidelijk.
Al wil dat niet zeggen dat we willen inboeten op de smaak of de feestelijke ervaring. Zeker voor de feesten mag het wel wat hipper en complexer zijn. Ook voor BOBs en BOBettes.
Instagrammable
Een eerste voorwaarde is dat de ‘NAB’ stijlvol geserveerd wordt. Zo ‘instagrammable’ mogelijk. “Dit sociale en psychologische aspect van onze dranken is niet te onderschatten”, legt Herman Konings uit. “Ook NAB’s willen we dus in een mooi wijn- of cocktailglas, vaak met de smaakmakers – zoals bessen, peperbolletjes, … – er nog in als extra touch. We willen namelijk even stijlvol met ons drankje op de feestfoto’s staan.”
Maar het allerbelangrijkste blijft de smaak. “We willen meer dan een vlakke, zoete smaak. Het mag complexer en gesofisticeerder. We zoeken hiervoor vooral inspiratie in de natuur, zoals kruiden, wortels, bessen, bladeren, schillen… maar zelfs ook pepers voor een echte kick. Deze smaakmakers kunnen dan gefermenteerd of gedroogd en geïnfuseerd worden in water of frisdrank”, geeft Herman Konings aan. “Zo wordt er in de Verenigde Staten op dit moment bijvoorbeeld geëxperimenteerd met ‘wijnwater’, water met de schil van druiven.”
Uit onze bevraging bij 1.000 Belgen dit jaar, kwam dit ook naar voren. Hier scoorden bijvoorbeeld gember (14%), tropische fruitmix (18%) en mixen van verschillende smaken (12%) even goed of hoger dan traditionelere toevoegingen zoals munt (16%), framboos (15%) of kers (12%). “Met deze specialere smaken kunnen ook NAB’s ons feestmenu naar een hoger niveau tillen. Dit zorgt voor een geweldige verbreding van de food- en drinkpairing. We creëren zo oneindig veel extra combinaties. Een enorme opportuniteit voor de drankensector”, aldus Herman Konings.
Nutritioneel
Maar niet alleen de smaak, ook de nutritionele en gezondheidseffecten van de extra smaakmakers in onze dranken spelen een grote rol. “Zo kiezen we zien we bijvoorbeeld vaker voor suikervrije of -arme alternatieven. En voor dranken wordt er internationaal bijvoorbeeld geëxperimenteerd met natuurlijke ‘nootropics’ – stoffen die de hersenactiviteit stimuleren, met enzymen die de darmflora herstellen en antioxidanten om het immuunsysteem te boosten. In de UK duiken nu bijvoorbeeld drankjes op met pepermunt en drop of delen van de Afrikaanse ashwagandha-plant die op basis van wetenschappelijk onderzoek claimen voor meer focus en helderheid te zorgen. We kijken ook met veel meer aandacht naar de herkomst, natuurlijkheid en puurheid van alle ingrediënten.”
“Zeker voor de feesten zijn dit soort natuurlijke boosters uiteraard interessant om een fijne avond te beleven met lekkere maar gezonde drankjes”, besluit Herman Konings.
* Preventiebarometer Sciensano 2022