Cijfers & trends
-
Belg dronk vorig jaar 3,8% meer flessenwater ondanks én dankzij pandemie
De Belg dronk in 2021 nog eens 3,8% meer flessenwater dan in 2020, dat door de corona-maatregelen in de horeca een recordjaar was op het vlak van thuisconsumptie. Terwijl de horeca in 2021 grotendeels heropende en zo een stijging optekende van liefst 21% tot 391 miljoen liter, bleef ook de thuisconsumptie hoog: 1,2 miljard liter. Zo blijkt uit het jaarlijkse paspoort van de drankensector van Euromonitor, dat in zijn analyse ook een verklaring meegeeft: “De pandemie heeft ons extra bewust gemaakt van onze gezondheid en we beseffen meer dan ooit dat hydratatie met natuurlijk mineraal- en bronwater hier een belangrijk onderdeel van uitmaakt.”
-
-
In 2020 kende onze consumptie van flessenwater – ondanks de grotendeelse sluiting van de horeca – een grote groei. Vooral dan uiteraard op vlak van thuisconsumptie. Enerzijds is dit te verklaren door het sluiten van de grenzen met onze buurlanden. Hierdoor gingen een pak minder Belgen hun dranken over de grens aankopen, waar deze door lagere taxering goedkoper zijn.
Groter gezondheidsbewustzijn
Anderzijds zijn we ons door de pandemie ook veel meer bewust van onze gezondheid. We zijn dan ook meer op zoek gegaan naar natuurlijke ingrediënten voor onze voeding. Wat zich vertaalt in een grotere consumptie van natuurlijk bron- en mineraalwater, steeds vaker ook verrijkt met vitamines en mineralen. En we beseffen bovendien meer dan ooit dat voldoende hydratatie door water te drinken een belangrijk onderdeel uitmaakt van een gezonde levensstijl.
Zuur is het nieuwe zoet
Dit blijkt een blijvend bewustzijn. Want ook in 2021 blijft de thuisconsumptie van flessenwater zeer hoog: 1,2 miljard liter (maar kleine daling van 2%). De verrijkte waters blijven ook hun sterke stijging bevestigen. En tegelijk kende het horecavolume dankzij de heropening van de horeca – ondanks de nog strenge coronamaatregelen – opnieuw een mooie stijging tot een volume van 391 miljoen liter. Hier zijn het vooral de waters met een smaakje die de populariteit van water op café of restaurant mee stuwen. Met citroen als meest populaire smaak, gevolgd door bessen, pompelmoes, kruiden en specerijen.
Trends zetten ook dit jaar door
Ook voor de komende tijd verwachten we dat het gezondheidsbewustzijn en populariteit van natuurlijke voedingsmiddelen zich zullen blijven doorzetten. Onze natuurlijke mineraal- en bronwaters zullen hier dus een blijvende, belangrijke rol in spelen. Ook het horecavolume zal dit jaar nog verder stijgen tegenover 2021 – mede door de volle heropening dit jaar – en ook aangedreven door het snelgroeiende volume van waters met een smaakje.