Cijfers & trends
-
Frisdrankensector blijft groeien dankzij én ondanks coronacrisis
Onze frisdrankensector kende in 2021 nog eens 3,8% groei ten opzichte van 2020, dat door de corona-maatregelen in de horeca een recordjaar was op het vlak van thuisconsumptie. Terwijl de horeca in 2021 grotendeels heropende en zo een stijging optekende van liefst 18% tot 228 miljoen liter, bleef ook de thuisconsumptie hoog met 982 miljoen liter. Voornamelijk gestuwd door de consumptie van suikervrije en -arme frisdranken. Zo blijkt uit het jaarlijkse paspoort van de drankensector van Euromonitor, dat in zijn analyse ook een verklaring meegeeft: “De pandemie heeft ons extra bewust gemaakt van onze gezondheid en we beseffen meer dan ooit dat we ook op vlak van frisdranken gezondere keuzes moeten maken. De frisdrankensector speelt hier dan ook stevig op in.”
-
-
In 2020 kende onze consumptie van frisdranken – ondanks de grotendeelse sluiting van de horeca – een grote groei. Vooral dan uiteraard op vlak van thuisconsumptie. Dit is ook te verklaren door het sluiten van de grenzen met onze buurlanden. Hierdoor gingen een pak minder Belgen hun dranken over de grens aankopen, waar deze door lagere taxering goedkoper zijn.
Verder grepen we door de pandemie ook meer terug naar vertrouwde en bekende voedingsmiddelen en meer ‘comfort food’, waar onze frisdranken deel van uitmaken. Tijdens de eerste lockdown in 2020 was er dan ook een piek van de ‘regular’ frisdranken.
Maar al snel draaide dit om naar een verhoogd gezondheidsbewustzijn door de coronacrisis. Waarbij we net meer op zoek gingen naar suikerarme en -vrije alternatieven.
Suikerreductie
Dit bewustzijn zette zich nog steviger door in 2021. Want vorig jaar deden de laagcalorische alternatieven het zelfs beter dan hun gesuikerde tegenhangers. Onze frisdrankenproducenten zetten dan ook stevig in op deze suikervrije en -arme alternatieven: liefst 6 op de 10 nieuwe drankjes die het afgelopen decennium op de markt kwamen bevatten weinig tot geen suiker. En de sector gaat ook voor de komende jaren op dit elan verder: tegen 2025 beloven onze producenten om nog eens 7% minder suiker te gebruiken in hun frisdranken.
Nieuwe soorten gezonde frisdranken
Deze stevige suikerreductie zorgt ook voor de opkomst van hele nieuwe soorten gezonde frisdranken met meer natuurlijke, plantaardige en biologische ingrediënten die heel erg in de smaak vallen bij consumenten en meteen een mooie groei konden optekenen.
Dankzij de heropening kende het frisdrankenvolume in de horeca – ondanks de nog strenge coronamaatregelen – een sterke stijging van liefst 18% tot een volume van 228 miljoen liter. Hier zijn het ook vooral de laagcalorische varianten en de nieuwe smaken en drankjes die in de smaak vallen en de groei mee stuwden.
Trends zetten ook dit jaar door
Ook voor de komende tijd verwachten we dat het gezondheidsbewustzijn en populariteit van natuurlijke, biologische en plantaardige voedingsmiddelen zich zullen blijven doorzetten. Er worden dan ook opnieuw innovatieve dranken verwacht die hierop zullen inspelen. Nu we weer volop erop uit trekken en reizen, zal er ook weer meer ingezet worden op on-the-go-drankjes. De vrijheidsdrang na twee jaar corona zal bovendien het horecavolume dit jaar nog verder doen stijgen ten opzichte van 2021. Vooral de vele events en festivals die opnieuw doorgaan, zullen hier naar verwachting een boost aan geven.