Cijfers en trends

Frisdrankensector blijft groeien 

De frisdrankensector in ons land kende in 2022 een fikse groei van 5,5% ten opzichte van 2021. Door een verhoogd gezondheidsbewustzijn – dat een boost kreeg tijdens corona - gaan we ook meer op zoek naar suikerarme en -vrije alternatieven. De verhouding suikerhoudend tegenover suikervrij of -arm is 66% tegen 33%. In 2016 was dat nog 70/30.

124,5 liter: zoveel frisdrank dronken de Belgen in 2022, tegenover 118,9 in 2021 en 123,6 in 2020. Daarmee zit 2022 precies weer op dezelfde hoogte als 2018 (124.5) en 2019 (123,6). De sluitingen in de horeca door corona verklaren wellicht de terugval in 2020 en 2021, maar tegelijk ook de toegenomen aandacht voor gezonde dranken.

Onze frisdrankenproducenten zetten dan ook stevig in op deze suikervrije en -arme alternatieven: liefst 6 op de 10 nieuwe drankjes die het afgelopen decennium op de markt kwamen bevatten weinig tot geen suiker. En de sector gaat ook voor de komende jaren op dit elan verder: tegen 2025 beloven onze producenten om nog eens 7% minder suiker te gebruiken in hun frisdranken.

Deze stevige suikerreductie zorgt ook voor de opkomst van hele nieuwe soorten gezonde frisdranken met meer natuurlijke, plantaardige en biologische ingrediënten die heel erg in de smaak vallen bij consumenten en meteen een mooie groei konden optekenen. Ook voor de komende tijd verwachten we dat het gezondheidsbewustzijn en populariteit van natuurlijke, biologische en plantaardige voedingsmiddelen zich zullen blijven doorzetten.


Zo kopen we frisdranken: meer bewust van prijs en promo’s

Consumenten kopen steeds prijsbewuster. En dat geldt ook voor frisdranken, zo blijkt uit onze Beverage Barometer 2023 bij 1000 Belgen.

Ongeveer 56,9% geeft aan maandelijks tot 50 euro uit te geven aan frisdranken voor thuisgebruik, terwijl 74,1% dezelfde range hanteert voor frisdranken buitenshuis. Opmerkelijk is dat 19,7% zegt momenteel minder te spenderen aan frisdranken buitenshuis in vergelijking met een jaar geleden, terwijl slechts 11,5% meer uitgeeft. 10,7% besteedt meer dan 100 euro per maand aan frisdranken voor thuisgebruik, 4,5% doet dat buitenshuis.

Invloed van stijgende prijzen

Deze vaststellingen zijn niet verwonderlijk. De algemeen stijgende prijzen hebben ook een invloed op onze frisdrankaankopen. Meer dan een derde (34,2%) geeft aan dat ze nu meer letten op promoties, terwijl 20,2% goedkopere merken koopt en 14,9% minder koopt tout court.

Hoewel prijzen een belangrijke rol spelen in de keuze voor frisdranken, verklaart 35,6% dat stijgende prijzen hun drankgewoonten niet hebben beïnvloed. Dit wijst erop dat merkvoorkeur en smaak nog steeds sterke drijfveren zijn.

 Oorzaken van stijgende prijzen

Consumenten zien verschillende oorzaken voor de stijgende prijzen van frisdranken. Zo ziet (54,3%) de inflatie als boosdoener, 46,4% kijkt naar belastingen en heffingen van overheidswege, zoals de suikertaks en BTW.

De hoge winstmarges van producenten (35,3%) en de stijgende kosten van grondstoffen dragen volgens 33,6% ook bij aan de prijsstijgingen. Maar 25,9% schrijft die dan weer toe aan ‘de vele nieuwe regels voor duurzaamheid waardoor verpakkingen en transport duurder zijn.’

 Grensoverschrijdende aankopen 

Jagen de duurdere dranken ons over de grens? Het onderzoek onthult dat 61,2% nooit de grens oversteekt om goedkopere frisdranken in te slaan. Ruim een vierde 27,0% gaat ‘maximaal een paar keer per jaar’, terwijl 11,7% dit vaker doet. Het merendeel van de consumenten vindt het prijsverschil dus niet de extra moeite waard om de verplaatsing te doen.

Tot slot zijn de prijs (36,8%) en smaak (29,4%) nog steeds de belangrijkste overwegingen bij het kiezen van een frisdrank. Een kleiner aandeel kijkt naar het suikergehalte / het aantal calorieën (10,2%), het merk (9,6%), beschikbaarheid (3,8%), duurzaamheid van de verpakking (2,8%), gezondheids/nutriscore (2,2%), kwaliteit en veiligheid (1,1%), en de aantrekkelijkheid van de drank en verpakking (0,5%).

Kortom, consumenten passen hun aankoopgewoonten aan in reactie op stijgende prijzen, maar merkvoorkeur en smaak blijven belangrijke beslissingscriteria bij het kiezen van een frisdrank.

Cijfers en trends

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x