Gezondheidstaks
-
Gezondheidstaks
De forse accijnsverhoging van januari 2016 werd aangekondigd in het kader van een zgn. ‘gezondheidstaks’. Deze taks werd voorgesteld als een manier om de consument aan te moedigen om te kiezen voor een meer evenwichtige voeding. De verhoging van de accijnzen op frisdranken was hierbij een eerste stap en andere maatregelen zouden volgen.
Deze ‘gezondheidstaks’ was vooral een noodzakelijke bron van inkomsten voor de financiering van de aangekondigde taks shift. Dit wordt geïllustreerd door het feit dat deze zgn. ‘gezondheidstaks’ geen onderscheid maakt tussen dranken met of zonder suiker, en ook niet van toepassing is op tal van andere producten die suiker en/of zoetstoffen bevatten.
De grote fiscale druk doet de effecten van de taks shift volledig teniet en tast de rendabiliteit en de productiviteit van de bedrijven aan. Op termijn zal dit ongetwijfeld ook een impact hebben op de tewerkstelling. Zo is de fiscaliteit allesbehalve een instrument om de economie te versterken…
Elke bijkomende heffing of taks vergroot het prijsverschil met het buitenland en stimuleert de Belgische consument om over de grens zijn aankopen te doen. Wij vragen aan de overheid om de accijnzen op dranken te verlagen en om de ‘gezondheidstaks’ af te schaffen. Deze ‘gezondheidstaks’ heeft immers weinig met gezondheid te maken aangezien ze geen onderscheid maakt tussen dranken met en dranken zonder suiker.
-
Evolutie accijnstarief op frisdranken
De zgn. ‘gezondheidstaks’ is ingevoerd door de regering Michel in het kader van de begrotingsoefening voor 2018. De invoering van deze taks was de laatste in een reeks verhogingen van de fiscale druk op de sector van de waters en frisdranken sinds het aantreden van deze regering in oktober 2014.
- Op 1 januari 2015 werd het tarief geïndexeerd tot 3,7284 €/hl.
- Op 1 januari 2016 werd het tarief nogmaals verhoogd, dit keer in het kader van een nieuw aangekondigde ‘gezondheidstaks’. Er volgde een bijna verdubbeling tot 6,8133 €/hl.
- Op 25 juli 2017 werd een volgende verhoging van de accijnzen op frisdranken aangekondigd die een bijkomende 75 miljoen € per jaar voor de staatskas moeten opbrengen.
- Sinds 1 januari 2018 bedraagt het tarief 11,9233 €/hl, opnieuw bijna een verdubbeling.
Sinds 1 januari 2015 is het accijnstarief meer dan verdrievoudigd.
Gearomatiseerde waters
Hoewel de regering had aangekondigd dat gearomatiseerde waters die géén suiker of zoetstof bevatten, zouden worden vrijgesteld, moeten we vaststellen dat de uitgewerkte oplossing deze vrijstelling beperkt tot de laatste accijnsverhoging.
De vorige verhoging in het kader van de zgn. gezondheidstaks blijft dus van kracht op deze producten die noch suiker noch zoetstoffen bevatten.
Het feit dat gearomatiseerde waters zonder suikers of zoetstoffen nog steeds onderhevig blijven aan een accijnstarief van 6,8133 €/hl kan op geen enkele manier worden verklaard. Deze categorie zou net als water volledig moeten vrijgesteld worden van de accijnzen.
We vragen dat het tarief voor deze nieuwe categorie op 0 €/hl wordt gezet.
Gezondheidstaks
Als de regering echt werk wil maken van een Gezondheidstaks, dan kan men zich niet beperken tot één ingrediënt en één productcategorie, en moeten er meer categorieën worden gedefinieerd in functie van het suikergehalte van de producten.
Om dit te illustreren met een voorbeeld uit de categorie van de frisdranken, zouden er dus afzonderlijke tarieven moeten komen voor producten met suiker, light-producten en uiteraard een tarief 0 voor de producten die helemaal géén suiker bevatten.
Economische impact
Alle officiële rapporten geven aan dat de zgn. ‘gezondheidstaks’ een belangrijke impact heeft op de frisdrankensector. Dit viel extra op in 2018, toen de regering besliste de accijnzen op frisdrank fors te verhogen. In haar CRB Rapport 2018 stelt de FOD Economie:
“De impact van de indirecte belastingen op limonade bedroeg tijdens de beschouwde periode 3,9 procentpunt (inflatie 6,5 %, inflatie bij constante indirecte belastingen 2,6 %) en op de ganse categorie alcoholvrije dranken 1,7 procentpunt (inflatie 3,0 %, inflatie bij constante indirecte belastingen 1,4 %). De impact van de verhoging van de suikertaks op het geheel van de bewerkte levensmiddelen bedroeg 0,17 procentpunt.”
Deze ‘gezondheidstaks’ heeft ook een grote impact voor de consument aangezien ze de inflatie naar omhoog stuwt en zo een impact heeft op de koopkracht. Met andere woorden: de consument betaalt een hogere prijs voor zijn frisdrank en deze hogere prijs is grotendeels veroorzaakt door de verhoging van de accijnzen. Dit is ook bevestigd door de observaties van het Prijzenobservatorium.
In al deze gevallen is de prijsstijging als gevolg van de gestegen accijnzen volledig doorgerekend aan de consument bij alle retailers, voor alle merken, zowel voor de regular als de light versies.