9 januari 2023

Dry January of Tournée Minérale:

We kiezen steeds vaker bewust voor niet-alcoholische dranken - kortweg ‘NABs’ – die dan ook talrijker én complexer en stijlvoller worden. Goed nieuws dus voor wie komende maanden meedoet aan Dry January of Tournée Minérale. “We zien meer en meer calorie-arme frisdranken en waters geïnfuseerd met kruiden, fruit, bessen of schillen voor een complexe smaak en met natuurlijke extracten die de gezondheid boosten. Dit prikkelt onze interesse in niet-alcoholische dranken – het maakt ons ‘sober-curious’”, legt trendwatcher Herman Konings uit.

Wie de komende maanden meedoet aan ‘Dry January’ of ‘Tournée Minerale’ heeft meer keuze dan ooit aan minder zoete, complexere ‘NABs’ – of ‘Non Alcoholic Beverages’.  Liefst 53% van het totale volume aan frisdranken in België is intussen immers calorievrij of -arm, zo blijkt uit het Euromonitor Rapport van november 2022. De categorie van ‘functionele waters’ – verrijkt met extra vitamines en antioxidanten – is het afgelopen jaar ook met liefst een kwart gegroeid tot 9,4 miljoen liter. En verwacht wordt dat dit zal blijven stijgen: volgend jaar met zo’n 8,5% en tegen 2027 met liefst 43%, volgens het rapport. Ook bij de waters met een smaakje worden steeds complexere combinaties gelanceerd.

Onze producenten zetten dus stevig in op de steeds groter wordende groep van ‘sober-curious’ Belgen – vooral jonge mensen. Bijna een vijfde van de -34-jarigen kiest zo goed als altijd voor niet-alcoholische alternatieven. En nog eens eenzelfde percentage wil hier de komende maanden meer voor kiezen*.

Instagrammable

Al wil dat niet zeggen dat we willen inboeten op de smaak of ervaring. Een eerste voorwaarde is dat de ‘NAB’ stijlvol geserveerd wordt. Zo ‘instagrammable’ mogelijk. “Dit sociale en psychologische aspect van onze dranken is niet te onderschatten”, legt Herman Konings uit. “Ook NAB’s willen we dus in een mooi wijn- of cocktailglas, vaak met de smaakmakers – zoals bessen, peperbolletjes, … – er nog in als extra touch.”

Maar het allerbelangrijkste blijft de smaak. “We willen meer dan een vlakke, zoete smaak. Het mag complexer en gesofisticeerder. We zoeken hiervoor vooral inspiratie in de natuur, zoals kruiden, wortels, bessen, bladeren, schillen… maar zelfs ook pepers voor een echte kick. Deze smaakmakers kunnen dan gefermenteerd of gedroogd en geïnfuseerd worden in water of frisdrank”, geeft Herman Konings aan. “Zo wordt er in de Verenigde Staten op dit moment bijvoorbeeld geëxperimenteerd met ‘wijnwater’, water met de schil van druiven.”

Uit onze bevraging bij 1.000 Belgen dit jaar, kwam dit ook naar voren. Hier scoorden bijvoorbeeld gember (14%), tropische fruitmix (18%) en mixen van verschillende smaken (12%) even goed of hoger dan traditionelere toevoegingen zoals munt (16%), framboos (15%) of kers (12%).

Nutritioneel

Maar niet alleen de smaak, ook de nutritionele en gezondheidseffecten van de extra smaakmakers in onze dranken spelen een grote rol. “Zo kiezen we zien we bijvoorbeeld vaker voor calorievrije of -arme alternatieven. En voor dranken wordt er internationaal met bijvoorbeeld geëxperimenteerd met natuurlijke ‘nootropics’ – stoffen die de hersenactiviteit stimuleren, met enzymen die de darmflora herstellen en antioxidanten om het immuunsysteem te boosten. In de UK duiken nu bijvoorbeeld drankjes op met pepermunt en drop of delen van de Afrikaanse ashwagandha-plant die op basis van wetenschappelijk onderzoek claimen voor meer focus en helderheid te zorgen.”

“Zeker nu in het winterseizoen zijn dit soort natuurlijke boosters uiteraard interessant”, besluit Herman Konings. “Zo sla je met Tournée Minérale twee vliegen in één klap.

*Beverage Barometer 2023

Nieuws Dry January of Tournée Minérale:

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x