Duurzame verpakkingen: prioriteit voor de toekomst

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de keuzes van consumenten. 30% van de Belgen geeft aan ‘meestal tot altijd’ te kijken naar de recycleerbaarheid van een frisdrankverpakking, zo blijkt uit onze Beverage Barometer 2023, een bevraging bij 1000 mensen. Al is het nog geen doorslaggevende factor. Maar dat wordt het wel in de toekomst, zo verwachten we.

Duurzaamheid: nog geen doorslaggevende factor

Hoe speelt duurzaamheid een rol in de keuze voor bepaalde (fris)dranken? Bij 30,2% van de respondenten is dat ‘voornamelijk kraanwater’ drinken. Verder kiest 13,8% enkel frisdranken met recycleerbare verpakkingen, terwijl 9,6% de voorkeur geeft aan verpakkingen uit gerecycleerd plastic. Ruim 8,3% drinkt enkel uit blikjes (omdat die beter te recycleren zijn dan plastic) en 6,1% enkel uit glazen flessen. Tot slot kiest 5,2% enkel merken waarvan ze weten die die veel doen voor het milieu, en 5,1% enkel (fris)dranken met hervulbare verpakkingen.

Daarentegen geeft 42,9% van de respondenten aan dat duurzaamheid geen rol speelt bij hun keuze voor frisdranken. Op de vraag wat men dan als de meest duurzame drankverpakking beschouwt, wordt de top 3 gevormd door de glazen fles (36,7%), een herbruikbare fles (bv uit harde plastic, 17,0%) en een plastic fles uit gerecycleerd materiaal (9,4%).

Duurzame verpakking, dure drank?

De bevraging laat ook zien dat prijs (65,2%) en smaak (60,3%) de belangrijkste factoren zijn bij de keuze voor frisdrank. Duurzaamheid en verpakking komt slechts op de 8e plaats, met 10,2%. Ook de hoeveelheid suiker/aantal calorieën (31,0%), het merk (31,0%), de beschikbaarheid (20,4%), de kwaliteit en veiligheid (14,6%) prevaleren nog op duurzaamheid in de keuze.

Ook blijkt dat duurzaamheid van de verpakking voor slechts 3,0% de hoogste prioriteit heeft bij hun keuze voor frisdrank, wat in lijn is met de algehele prioriteiten van consumenten. Een aanzienlijk deel van de respondenten (25,9%) noemt bovendien de vele nieuwe regels voor duurzaamheid als een belangrijke oorzaak van de stijgende prijzen voor frisdrank.

Positief naar de toekomst

Opvallend en vooral bemoedigend is wel dat 28,9% zich bereid verklaart meer te betalen voor duurzamere (fris)dranken en verpakkingen, 31,7% is hierin neutraal.

En als we nog verder kijken naar de toekomst, verwacht 10,6% dat duurzaamheid en verpakking wel degelijk het meest zullen doorwegen bij toekomstige generaties, na prijs en smaak. Op de vraag welke innovaties de komende jaren het’ nieuwe normaal’ zouden kunnen worden, denken we aan ingrediënten van natuurlijke oorsprong (17,9%), nieuwe soorten zoetstoffen van natuurlijke oorsprong (12,6%), verpakkingen uit compleet andere materialen, zoals papieren flessen (12,4%) en zelf frisdrank kunnen samenstellen, bijvoorbeeld met dispensers voor thuis (12,1%). 

Blijven inzetten op duurzaamheid

Het mag dus duidelijk zijn dat toch een aanzienlijk deel van de consumenten aandacht besteedt aan duurzaamheid in verband met verpakkingen. En dat dit in de toekomst steeds belangrijker zal worden.

Dit is ook wat onze drankenproducenten geloven. Daarom zetten we steeds meer in op duurzame verpakkingen met onder meer een grote focus op het gebruik van gerecycleerd materiaal. Zo gebruiken we op dit moment al gemiddeld 35% rpet (gerecycleerd plastic) in onze petflessen en zetten we ook in op innovaties zoals verpakkingsloze toepassingen.



Duurzame verpakkingen: prioriteit voor de toekomst

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x