Gezonde dranken zijn topprioriteit
Voor bijna 37% is de prijs dé bepalende factor, voor 29,4%, is dat de smaak. Dat blijven dan ook de twee belangrijkste criteria om een (fris)drank te kiezen. Niet meteen verrassend.
Maar wat wél verrassend is, is dat de hoeveelheid suiker en calorieën op de derde plaats komt als topprioriteit bij de keuze voor een drank. Voor één op de tien (10,2%) Belgen is dit zelfs het belangrijkste criterium.
Meer dan vier op de tien Belgen checkt ‘meestal tot altijd’ het suikergehalte op het etiket en een derde (33,3%) ook het aantal calorieën. Hetzelfde zien we bij de (kunstmatige) zoetstoffen. Een derde (33,4%) controleert dit meestal tot altijd, terwijl 21,9% het doorgaans negeert. Naar de vitaminen kijkt 21,6% meestal tot altijd, en 15,4% doet dat ook voor de mineralen.
Vier op de tien Belgen (37,2%) zijn zelfs bereid meer te betalen voor gezondere (fris)dranken. Al is een derde 33,6% het hiermee oneens, nog een 29% heeft geen mening.
Helft Belgen geen voorstander van suikertaks
De bevraging wijst ook uit dat een meerderheid van 51,9% vindt dat er voldoende keuze en variatie is in gezonde (fris)dranken. Aan de andere kant geeft slechts 18% van de respondenten aan dat ze hun gading niet kunnen vinden in het huidige assortiment (fris)dranken. Hoewel de consument doorgaans tevreden is, hebben onze producenten zeker de ambitie om te blijven innoveren en een breed scala aan gezonde opties aan te bieden.
Opvallend is dat 63,9% van mening is dat vooral op een positieve manier en door middel van sensibilisering moeten worden overtuigd om gezondere keuzes te maken. Continue voorlichting en bewustwording is dus aan de orde. Mensen dwingen om gezondere keuzes te maken (door bijvoorbeeld gesuikerde dranken duurder te maken) krijgt slechts van 13,9% steun. De helft van de Belgen (48,5%) denkt dan ook niet dat de suikertaks op frisdranken ervoor zorgt dat we gezondere keuzes maken.
Bijna 4 op de 10 (39,7%) vindt wel dat een gezondheidsscore, zoals de bekende Nutri-Score, handig is om in één oogopslag te zien hoe gezond een drank is. Al geeft 31% ook aan dat een gezondheidsscore hen niet helpt om daadwerkelijk te bepalen hoe gezond een drank is. Bij slechts 2,4% speelt zo’n score dan ook een rol bij de keuze voor een drank.
De toekomst: gezonder en duurzamer
Op de vraag wat we dat denken dat over 10-15 jaar de drankkeuze het meest zal beïnvloeden, wegen gezondheid (20,7%) maar ook duurzaamheid (24,1%) steeds zwaarder door. Al behouden prijs (48,0%) en smaak (29,0%) hun relevantie.
We verwachten dan ook vooral dat er enkel nog ingrediënten (34,5% in top 3) of zoetstoffen (25,1%) van natuurlijke oorsprong zullen zijn, dat consumenten zelf hun frisdranken zullen samenstellen (26,2%) en dat verpakkingen uit compleet andere materialen zullen bestaan (30,1%). Onze producenten zetten hier dan ook al stevig op in om zulke innovaties mogelijk te maken.