Grensaankopen

Bijna 4 op de 10 Belgen kopen dranken over de grens

Belgische ‘taksenlasagne’ drijft consumenten naar het buitenland

Liefst 37% van de Belgen geeft aan dranken in onze buurlanden te kopen. Bijna 1 op de 9 zelfs minstens elke maand, zo blijkt uit onze bevraging bij 1000 Belgen. Alle Belgische taksen en heffingen zorgen ervoor dat zowel onze bedrijven als de overheid inkomsten mislopen.

We steken steeds vaker de grens over om te besparen op dagdagelijkse producten. Zeker voor onze dranken is dit het geval. Ons land heft immers, boven op de BTW en normale accijnzen, nog een verpakkingsheffing en zogenaamde ‘suikertaks’ (die ook geldt op dranken zonder suiker of zoetstoffen zoals gearomatiseerde waters).

Liefst vier op de tien Belgen geven aan grensaankopen te doen. En zelfs niet alleen mensen die in de grensregio’s wonen, ook vanuit bijvoorbeeld Brussel zijn er veel mensen die geregeld in onze buurlanden gaan winkelen. 11,4% maakt zelfs minstens elke maand een shoppingtripje over de grens. Bij jongeren (-34 jaar) is dat liefst 17,2% en 5,2% van hen doen dit zelfs wekelijks.

Het is een feit dat onze dranken in België duurder zijn dan in de omringende landen sinds ons land naast de verpakkingsheffing in 2015 een extra taks op gezoete dranken heeft ingevoerd. Nemen we bijvoorbeeld een fles frisdrank van 1,5l waarvoor je in België (Carrefour) 1,53 €/liter betaalt; in Nederland vind je dezelfde fles aan 1,27 €/l (dat is 17% minder duur); in Duitsland betaal je daarvoor (bij REWE) slechts 0,99 €/l of 35% minder, en in Frankrijk (Auchan) betaal je afhankelijk van de fles hetzij 1,08 €/l (voor een 1,75 liter fles), dat is 29% minder, of 1,22 €/l (voor een 1,25 liter fles) dat is 20% minder. Dergelijke hoge accijnzen hollen de koopkracht uit, zeker voor de lagere inkomens.

Suikertaks streeft doel voorbij

Zo’n 55% van de Belgen vindt dan ook dat met name de suikertaks zijn doel voorbijstreeft en niet zorgt voor een gezondere consumptie. Deze taks wordt geheven op alle dranken die suiker of zoetstoffen bevatten – dus ook light varianten, theeën, koffies en ook waters met een smaakje die zelfs geen suikers of zoetstoffen bevat. Ze moedigt consumenten dus niet aan om hun suikerinname te beperken en voor caloriearme alternatieven te kiezen, wat nochtans de bedoeling was. Integendeel, het drijft enkel onze Belgische prijzen op en zorgt er dus voor dat mensen gewoon over de grens hun dranken gaan kopen, wat een stevige aderlating is voor onze Belgische drankenindustrie maar ook voor de Belgische staatskas.


Als we in onze bevraging zien dat de Belg gemiddeld 50 euro per maand uitgeeft aan niet-alcoholische dranken en meer dan een tiende minstens één keer per maand over de grens aankoopt, vloeit er zo dus heel wat geld naar het buitenland.  Dit betekent dus dat we heel wat inkomsten mislopen, zowel voor de drankenproducenten en retailers als voor de overheid. Met andere woorden: niet alleen de koopkracht van gezinnen, maar ook de concurrentiekracht van Belgische bedrijven krijgt zware klappen door de hogere belastingen.


Uit GfK cijfers blijkt dat in de afgelopen 5 jaar (van 2017 tot en met 2021) onze bedrijven zo’n 369 miljoen euro omzet aan hun neus hebben zien voorbijgaan door de grensaankopen. Minder omzet betekent minder investeringen, minder aanwervingen en lagere tewerkstelling. Aangezien de Belgische verbruiksbelasting ongeveer 45% bedraagt van de winkelprijs, heeft de overheid meteen over dezelfde periode meer dan 166 miljoen euro aan inkomsten misgelopen. En daar zitten dan nog twee corona-jaren bij.”

VIWF pleit er dan ook voor om de heffingen dringend te herbekijken. De sectorfederatie kijkt dan vooral naar een shift in de taxering die de inkomsten optimaliseert en een win-win-win kan opleveren voor iedereen, i.e., de consument, de Belgische drankenindustrie en de staatskas.

Door de accijnzen te verlagen, dichten we de kloof met de buurlanden, waardoor grensaankopen minder aantrekkelijk worden en we dus zo meer Belgische aankopen stimuleren. Dit compenseert voor de overheid de lagere taxering, zorgt voor meer inkomsten voor onze Belgische producenten én levert meer comfort op voor de consument.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x