Trends

We kiezen steeds vaker bewust voor niet-alcoholische dranken (NABs’ (non-alcoholic beverages)). Vooral suikerarme alternatieven en waters geïnfuseerd met kruiden, fruit of schillen winnen aan populariteit. Ook zien we dat frisdranken nieuwe gezondheidsboosters worden. NAB’s worden steeds gezonder, natuurlijker en functioneler. Onze drankenproducenten spelen nu al sterk in op deze trends.

Wel alcoholvrij, niet sober

Wel alcoholvrij, niet sober

We kiezen steeds vaker bewust voor niet-alcoholische dranken - kortweg ‘NABs’ (non-alcoholic beverages). We zijn ‘sober-curious’. “Vooral suikerarme frisdranken en waters geïnfuseerd met kruiden, fruit, bessen of schillen zijn populair voor hun complexe smaak en met natuurlijke extracten die de gezondheid boosten”, legt trendwatcher Herman Konings uit.

53% van het totale volume aan frisdranken in België is intussen suikervrij of -arm, zo blijkt uit het Euromonitor Rapport van november 2022. De categorie van ‘functionele waters’ – verrijkt met extra vitamines en antioxidanten – is het afgelopen jaar ook met een kwart gegroeid tot 9,4 miljoen liter. En verwacht wordt dat dit zal blijven stijgen: volgend jaar met zo’n 8,5% en tegen 2027 met 43%, volgens het rapport. Ook bij de waters met een smaakje worden steeds complexere combinaties gelanceerd.

Onze producenten zetten dus in op de steeds groter wordende groep van ‘sober-curious’ Belgen – vooral jonge mensen. Bijna een vijfde van de -34-jarigen kiest zo goed als altijd voor niet-alcoholische alternatieven. En nog eens eenzelfde percentage wil hier de komende maanden meer voor kiezen*.

Complexe smaken

Al wil dat niet zeggen dat we willen inboeten op de smaak. “We willen meer dan een vlakke, zoete smaak. Het mag complexer en gesofisticeerder. We zoeken hiervoor vooral inspiratie in de natuur, zoals kruiden, wortels, bessen, bladeren, schillen… maar zelfs ook pepers voor een echte kick. Deze smaakmakers kunnen dan gefermenteerd of gedroogd en geïnfuseerd worden in water of frisdrank”, geeft Herman Konings aan. “Zo wordt er in de Verenigde Staten op dit moment bijvoorbeeld geëxperimenteerd met ‘wijnwater’, water met de schil van druiven.”

Uit onze Beverage Barometer van 2023, kwam dit ook naar voren. Hier scoorden bijvoorbeeld bittere en complexe smaken zeer goed. Ook onbekendere, kruidige aroma’s zoals gember (12,6%) en tropischere aroma’s zoals fruitmix (17,5%) scoorden goed. “Dit zorgt voor een geweldige verbreding van de food- en drinkpairing. We creëren zo oneindig veel extra combinaties. Een enorme opportuniteit voor de drankensector”, aldus Herman Konings.



Nutritionele waarde

Maar niet alleen de smaak, ook de nutritionele en gezondheidseffecten van de extra smaakmakers in onze dranken spelen een grote rol. “Zo kiezen we bijvoorbeeld vaker voor suikervrije of -arme alternatieven. En voor dranken wordt er internationaal bijvoorbeeld geëxperimenteerd met natuurlijke ‘nootropics’ – stoffen die de hersenactiviteit stimuleren, met enzymen die de darmflora herstellen en antioxidanten om het immuunsysteem te boosten. In het VK duiken nu bijvoorbeeld drankjes op met pepermunt en drop of delen van de Afrikaanse ashwagandha-plant die op basis van wetenschappelijk onderzoek claimen voor meer focus en helderheid te zorgen. We kijken ook met veel meer aandacht naar de herkomst, natuurlijkheid en puurheid van alle ingrediënten.”

Tot slot helpt het ook dat de ‘NAB’ stijlvol geserveerd wordt. Zo ‘instagrammable’ mogelijk. “Dit sociale en psychologische aspect van onze dranken is niet te onderschatten”, legt Herman Konings uit. “Ook NAB’s willen we dus in een mooi wijn- of cocktailglas, vaak met de smaakmakers – zoals bessen, peperbolletjes, … – er nog in als extra touch.”

Dranken als nieuwe gezondheidsboosters

Dranken als nieuwe gezondheidsboosters:

“We zullen de komende jaren steeds meer kijken naar onze dranken voor een extra gezondheidsboost.” Dat voorspelt trendwatcher Herman Konings.: “NABs (Non Alcoholic Beverages) worden steeds gezonder, natuurlijker en ‘functioneler’. Met minder suikers en meer natuurlijke ‘noötropen’ - stoffen die de hersenactiviteit stimuleren, enzymen die de darmflora herstellen en antioxidanten om het immuunsysteem te boosten.” Onze drankenproducenten spelen nu al sterk in op deze trends.

Consumenten zijn steeds meer bezig met hun gezondheid op de langere termijn. “We zagen met corona duidelijk de link tussen obesitas en de zware gevolgen van het virus en dat heeft erin gehakt”, verklaart Herman Konings. “Het heeft onze gevoeligheid voor alles wat ons lichaam en de effecten van voeding aangaat nog eens vele malen versterkt.”

Consumanderen

We hebben dan ook veel meer interesse in de ingrediënten en de herkomst van onze voeding en dranken. Dit blijkt ook uit de Beverage Barometer van VIWF bij 1000 Belgen*: liefst 43,7% van de Belgen checkt altijd of meestal hoeveel suiker een drankje bevat, een kwart kijkt naar het aantal calorieën en het aantal vitaminen en een vijfde ook naar de mineralen. “We doen niet enkel aan consuminderen, maar ook aan consumanderen: we consumeren anders”, legt Herman Konings uit. “En dat doen we volgens het LATTE-principe: we gaan voor producten die Local, Authentic, Traceable, Trustworthy en Ethical zijn.”

Het nieuwe natuurlijke

We hebben hierbij vooral oog voor de rijkdom uit de natuur rondom ons. “We beseffen dat er nog enorm veel natuurlijke ingrediënten zijn waarvan we de goede eigenschappen nog veel te weinig kennen en benutten. Het nieuwe normaal is dus het nieuwe natuurlijke. Zo zijn er enorm veel planten, bladeren, wortels, kruiden en bessen met sterke effecten op onze gezondheid.” 

De wetenschap ontdekt steeds meer de link tussen onze voeding en onze hersenactiviteit. “Volgens recente studies spelen bepaalde bacteriën in de darmen bijvoorbeeld een rol in de ontwikkeling van Alzheimer en depressies”, zo vertelt Herman Konings. “We leren ook steeds meer over de werking van enzymen in onze darmen en hoe we deze door toevoegingen in voeding en dranken kunnen stimuleren. Er is nog meer onderzoek nodig om hier de juiste conclusies uit te trekken, maar het is wel iets waarmee we in de toekomst rekening zullen moeten houden.”

Ook de vermindering van de suikergehaltes is hierbij belangrijk. “We weten steeds beter dat we te veel suiker consumeren en dat dit ons op langere termijn schaadt. Dus we kiezen steeds bewuster voor dranken zonder of met weinig suiker. En deze trend zal zich de komende jaren doorzetten.”

Planten tegen stress

Naast de fysieke gezondheid, komt ook de mentale gezondheid meer op de voorgrond. En ook hier kunnen natuurlijke ingrediënten in drank en voeding een rol spelen. Herman Konings: “Zo heb je bijvoorbeeld planten en kruiden die specifiek gericht zijn op het stabiliseren van het hormonale systeem en het zenuwstelsel, zogenaamde ‘adaptogenen’. Ze zorgen voor balans in je lichaam.

Voorbeelden hiervan zijn extracten van de Afrikaanse plant ‘ashwaghanda’ die zorgen voor meer focus en helderheid of van de plant ‘schisandra’, die je aanpassingsvermogen aan stress beïnvloeden. Daarnaast komen ook steeds meer natuurlijke stoffen in beeld die je hersenfuncties, geheugen en leervermogen versterken. Dit zijn zogenaamde natuurlijke ‘noötropen’ of ‘cognitive enhancers’. Een voorbeeld hiervan is citicoline, ook bekend als vitamine B4.”

Apothekersdranken

Maar al deze claims moeten wel wetenschappelijk onderbouwd zijn. “Mensen willen degelijke wetenschappelijke bewijzen zien die het effect van deze ingrediënten bewijzen. En dit wordt ook steeds vaker in regelgeving rondom claims vastgelegd. Dit maakt dat wetenschappelijk onderzoek in de voeding- en drankensector de komende jaren heel erg belangrijk zal worden. Drankenproducenten zullen als het ware meer apothekers worden, maar dan met natuurlijke ingrediënten. Terug naar de roots dus, want uiteindelijk werd cola ook uitgevonden in de apotheek.”

Drinkpairing

Al blijft de smaak natuurlijk ook belangrijk, aldus Herman Konings: “Deze natuurlijke ingrediënten, extracten, kruiden enzoverder, zullen op verschillende manieren geïnfuseerd worden in onze dranken en zo zeer complexe smaken creëren. We staan nog maar aan het begin van de enorme mogelijkheden die deze toevoegingen zullen bieden op vlak van complexiteit van NABs. In eerste instantie verwacht ik dat mensen hier thuis volop mee aan de slag zullen gaan. We zijn tijdens de coronacrisis overgeschakeld op eigen ‘mixology’ en dat zal zich ook met NABs doorzetten. We zullen dus zelf gaan experimenteren met allerlei bessen, kruiden en superfoods in onze waters en frisdranken, om zowel de gewenste gezondheidseffecten als nieuwe complexe, interessante smaken te creëren.”

“Maar ook in de horeca zal het zeker doorsijpelen. Ik verwacht dat chefs meer en meer zullen inzetten op food- en drinkpairing, ook met niet-alcoholische dranken. Het eetmenu zal beperkter maar gespecialiseerder worden, terwijl de drankenkaart zal uitbreiden, vooral met NABs. En sommeliers zullen zich hierop kunnen uitleven, in nauw overleg met de chef.”

Functioneel

Onze drankenproducenten spelen alvast stevig in op al deze verwachtingen. De “niche”categorie van ‘functionele waters’ – verrijkt met extra vitamines en antioxidanten – is het afgelopen jaar bijvoorbeeld met liefst een kwart gegroeid tot 9,4 miljoen liter, zo blijkt tenminste uit het Euromonitor Rapport van de Belgische frisdranken van november 2022. En verwacht wordt dat dit zal blijven stijgen: volgend jaar met zo’n 8,5% en tegen 2027 met liefst 43%, volgens het rapport. Maar ook op de puurheid en mineralisering wordt door de waterproducenten stevig ingezet door strenge bescherming van de natuurlijke mineraalwaterbronnen. Net als de waters met een smaakje waarbij steeds complexere combinaties worden gelanceerd.

Suikervrij

Bij de frisdranken zijn de suikervrije en -arme dranken intussen goed voor 53% van het totale volume, volgens het Euromonitor Rapport. En ook dit zal zich de komende jaren stevig doorzetten. De producenten hebben zich geëngageerd om tegen 2025 nog eens 7% suiker te verminderen over alle dranken heen. Verwacht wordt dan ook dat de suikervrije en -arme alternatieven met nog eens 2,6% aan volume zullen groeien volgend jaar en liefst 12,9% tegen 2027, volgens Euromonitor.

“We staan voor een echte omschakeling op vlak van onze drank en voeding. Zowel op vlak van gezondheidseffecten als op vlak van smaak. Ik ben erg enthousiast over de enorme mogelijkheden die dit alles biedt aan de sector. We gaan niet weten wat we zullen proeven en ontdekken”, besluit Herman Konings.

*Beverage Barometer 2023

Trends

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x