In een vorige editie van onze nieuwsbrief hebben we al uitvoerig deze vrij nieuwe categorie voorgesteld. Sindsdien hebben nieuwe smaken de markten veroverd en blijven de bedrijven volop innoveren.
Blijvende groei
Wat we toen zeiden met betrekking tot de ontwikkeling van deze categorie blijft van toepassing: het is een categorie die mooie groeicijfers kan voorleggen, wat nogmaals aantoont dat deze gearomatiseerde waters hun plaats verdienen binnen een evenwichtig voedingspatroon. Ten opzichte van het jaar voordien is het volume aan gearomatiseerde waters in 2017 gegroeid met 43% !
Geen suikers noch zoetstoffen
Ondanks het feit dat een groot deel van de gearomatiseerde waters geen toegevoegde suikers of zoetstoffen bevatten, worden ze als frisdranken gerekend en zijn ze dus onderworpen aan de zgn. ‘gezondheidstaks’ die in 2006 door de overheid is ingevoerd. Uitgerekend een nieuw product dat een alternatief is voor gesuikerde frisdranken, wordt getroffen door een taks die als officiële doelstelling heeft de consumptie van suiker te verminderen…
Gelukkig werden deze dranken vrijgesteld van de laatste stijging van de accijnzen, maar het zou niet meer dan logisch zijn dat ze ook vrijgesteld worden van de zgn. ‘gezondheidstaks’.