Europees engagement van UNESDA
De Europese frisdrankproducenten hebben aangekondigd dat ze het gemiddelde suikergehalte in hun producten verminderen met 10% tegen 2020. Dit engagement wordt in heel Europa ingevoerd. Met dit engagement wil de sector een antwoord bieden aan de gewijzigde voorkeuren van de consument en aan de oproep van de Europese Commissie en de lidstaten voor een gecoördineerde aanpak met betrekking tot productherformulering en suikerreductie.
België en Europa
Dit Europese engagement ligt volledig in lijn met het engagement dat de Belgische frisdranksector in juni vorig jaar heeft genomen, nl. een vermindering van 10% tussen 2012 en 2020. Hierdoor zal de totale vermindering van het suikergehalte in België tussen 2000 en 2020 uitkomen op 25%. Op die manier doet België dus beter dan het Europese gemiddelde.
Dit Europese engagement toont nogmaals aan dat de bedrijven in de sector hun verantwoordelijkheid opnemen in de strijd tegen overgewicht en dat zal de inspanningen op nationaal niveau, dus ook in België, enkel maar ondersteunen.
Aanpak
Net als in België is het ook op Europees niveau de bedoeling deze doelstelling te halen door in te zetten op verschillende gebieden: promotie van producten met een verlaagd suikergehalte en zonder suiker, verdere verbreding van het productengamma (kleinere porties, nieuwe producten), herformulering (d.i. verlaging van het suikergehalte) van bestaande producten, wijzigingen binnen het portfolio…
Resultaten
De voorbije jaren hebben de Belgische producenten al sterk ingezet op een toename van het marktaandeel light- en zero-dranken, waardoor dit aandeel met 30% nu reeds tot het hoogste van Europa behoort.
VIWF blijft uiteraard eerder gelanceerde initiatieven ondersteunen en verder uitbouwen, zoals het informatieplatform www.zoetstoffen.eu , de Belgian Pledge (over verantwoorde marketing) en de onlangs ondertekende engagementsverklaring met betrekking tot het drankenaanbod in scholen.
De meer dan 20.000 bezoekers per maand bewijzen dat het platform een passend antwoord is voor alle vragen die consumenten hebben over zoetstoffen. En de voornaamste bedrijven uit de sector staan allemaal achter de Belgian Pledge en voeren verantwoorde reclame en marketing gericht op kinderen. In lagere scholen zijn er sinds 2012 geen frisdranken meer en nu zijn er concrete afspraken gemaakt met als doel het aanbod aan gesuikerde dranken in samenspraak met de secundaire scholen verder af te bouwen.
In België is 2017 bovendien het jaar waarin een eerste monitoring zal worden gerealiseerd van de daling van het suikergehalte sinds 2012.